| | | | |

Co decyduje o wyborze danego produktu przez klienta?

Żyjemy w świecie emocji, wzbudzanych potrzeb i narzucanego konsumpcjonizmu. Praktycznie w każdej minucie naszego życia doświadczamy lokowania produktu. Nastawienie na gromadzenie jest dziś niezwykle widoczne we wszystkich warstwach polskiego społeczeństwa. Agencje marketingowe prześcigają się w tworzeniu nowych alternatywnych systemów promowania towarów swoich klientów.

Co zatem jest najskuteczniejsze? Co decyduje, że wybieramy jako konsumenci dany produkt?

Niestety temat jest tak złożony i można go oceniać w tak wielu aspektach, że krótki artykuł to za mało, aby odpowiedzieć na te pytania. Skupmy się zatem na zdobywaniu lojalności klientów do kupowania tego konkretnego produktu.

Skąd się to bierze? Jak wypracować taki etap dystrybucji?

Tu trzeba zajrzeć w naszą mentalność. Jako konsumenci przywiązujemy się do towarów dobrej jakości.

Nasza natura leniucha lubi się zatrzymać, przywiązać, ale do produktu, któremu daliśmy szansę i nas wielokrotnie nie zawiódł. Lubimy przy tym eksperymentować w wyborze od czasu, do czasu, ale to do dobrego i sprawdzonego produktu zawsze z chęcią wracamy. Jego cena zatem przesuwa się na kolejny plan.

Indywidualne doświadczenia i marketing szeptany jest tu niezwykle cenny. Nie zastąpi jednak naszych przyzwyczajeń i tradycji. Często przekazywanej z pokolenia na pokolenie przez babcie, mamę, dziadka, tatę itd.

Jaki majonez zazwyczaj używasz do dekoracji jajek świątecznych?
Jakiego kremu nie może zabraknąć w toaletce przeciętnego Nowaka?
Po jaką tabletkę najczęściej sięgasz w momencie zaobserwowania u siebie symptomów przeziębienia?

Jestem przekonany, że po przeprowadzeniu ankiet dotyczących powyższych pytań produkty „liderzy” znaczącą udokumentowałyby swoją przewagę. Nie dzieje się to przez przypadek. Lata niekiedy dziesiątki lat prowadzonego profesjonalnie marketingu i stała, wysoka jakość tych towarów sprawiają, że nawet zmiana etykiet i opakowań w przypadku powyższych „championów” nie wchodzą w grę, a mogłaby jedynie zaszkodzić. Jak twierdzą ich producenci, to głównie przez jakość tego, co otrzymujemy my jako konsumenci, ofiarowujemy swoją dozgonną lojalność. Utrzymanie stałej jakości towarów to temat na kolejny artykuł, a nawet książkę, ale z rozwiązaniami przychodzą tu międzynarodowe standardy. Bazuje na tym przecież cały produkcyjny świat.

Może jednak warto zapytać nas o aktualną ofertę wdrożenia lub certyfikacji tych norm jakościowych?

inż. Marcin Zagajewski